יום שישי, 20 בינואר 2017

איך ללמד צדדים, כיוונים והתמצאות במרחב

ימין ושמאל, קדימה אחורה והתמצאות במרחב.
אחד האתגרים הפשוטים הוא ללמד ילדות וילדים צדדים על מנת לעזור להם להתמצא במרחב; עם זאת ילדים רבים מגיעים לכיתה א' ולא מבחינים בין ימין לשמאל, דבר שעשוי להפריע במשחקים מסוימם, בהפעלות ואף בהקניית כתיבה לעומת כתיבת מספרים.

ההתחלה היא פשוטה, ודורשת רק שינוי מודעות- לדבר בצדדים, החל מגיל ינקות:

איפה יד ימין? איפה יד שמאל?
מה את מחזיקה ביד ימין? במקום מה יש לך ביד?
תכניס/י את רגל ימין למכנס/ יד שמאל לחולצה.

כמה שיותר חשיפה לצדדים בדיבור ובהתייחסות מבהירה לילדים שיש שוני בין הצדדים, והחל מגיל שנה הילדים שמתחילים עם ניצני מילים יבחינו בהבנה ובהמשך ימלילו את הצדדים בעצמם; לעיתים עם בילבולים קלים, כאשר אנו ההורים והמחנכות נתמוך בתיקון קל.



החל מגיל שנה וחצי ניתן לשחק משחקים כיפים-

משחקי חיקוי- עומדים אחד אחרי השני (כדי שימין יהיה מאחורי ימין ושמאל מאחורי שמאל )ונותנים הוראות חיקוי-

בואו נרים את יד ימין
יד שמאל לברך שמאל
יד ימין לכתף שמאל וכו'

המטרה היא הרחבת תיאום יד גוף, סינכרון תנועתי כתוצר של הבנת הנשמע של ההוראה והצדדים.

משחקי התמצאות

מציירים עיגול מחולק לארבעה רבעים או מלבן עם ארבעה רבעים ונותנים הורואת:
קפיצה ימינה, קפיצה אחורה, צעד קדימה, צעד שמאלה וכו'.



משחקים במרחב- בואו נטפס מצד ימים על המתקן, בואו נעלה למעלה על הסולם, בואו נתחבא מאחורי העץ/ מגלשה וכד'.

הרחבת מושגים-

אפשר ללמד בעזרת חישוקים גם את המושגים- בתוך, מחוץ, לפני החישוק, ליד החישוק ומאחורי החישוק.
ילדים מאוד נהנים מהמשחק הזה, שהינו משחק הקדמה לים- יבשה.

** ניתן לעזור לילדים עם מדבקה על יד ימין/ שמאל לבחירתם כשמשחקים.

שימו לב שצדדים הם שלב בסיס של התמצאות במרחב בבית, בגינה ובמרחבים לא מוכרים.

תיהנו (:





* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגילאי ויכולות הילדים. - ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות. - אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים. - המשחקים וההמלצות אינם מחליפים ייעוץ מומחה במקרה הצורך. © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי 2017

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה