יום שישי, 29 ביולי 2016

שבעה דברים שאפשר לעבוד עליהם בכיתה דרך משחק דגליים, ומה הקשר לפוקימון (:

אנחנו מאמינים בכוחו של המשחק ובכוחה של הקבוצה לייצר שינוי. אני רוצה להציג את משחק הדגליים שהינו משחק אסטרטגי- פיסי- חברתי, ממנו ניתן ללמוד הרבה על כיתה/ קבוצה ולעבוד על תחומים שונים.

משחק הדגליים הוא משחק אינטנסיבי בו קבוצה משחקת נגד קבוצה אחרת במטרה להשיג את הדגל של הקבוצה היריבה. מחלקים מגרש לשני חלקים, בקצה כל חלק מוצב דגל.
כל חברי הקבוצה מתכננים אסטרטגית כיצד להגיע אל הדגל, מי בהתקפה, מי מגן על הדגל, מי מציל חברים לקבוצה.
אמצע המגרש מסומן ומותר לתפוס כ"שבוי" כל חבר קבוצה יריבה שנכנס לשטח הקבוצה הנגדית. על ה"שבוי" להמתין במקום בו נתפס על מנת שחבר מקבוצתו ישחררו, ע"י מתן כיף (High five).

המשחק הוא שדה להתרחשויות רבות, ואני כמחנכת צופה עליהם מהצד (לא משתתפת במשחק, לעומת משחקים אחרים, משום שמדובר בתחרות בין קבוצות) ויכולה לראות דברים רבים, כגון:
1. לכידות קבוצתית/ כיתתית.
2. תכנון אסטרטגיות קבוצתי.
3. מאפשר הכרות עם תכונות אופי של  הילדים-ות.
4. מבט על יכולת המתנה, תכנון, אומץ ועוד תכונות ויכולות 
דוגמאות:
ילד/ה שמצילים חברים ומסתכנים בהיתפסות.
ילד/ה שנשארים תמיד בחלק של קבוצתם, ומחכים לתפוס חבר/ה מהקבוצה היריבה.
ילד/ה שנתפסו ומרמים ורצים חזרה למגרש (ואת תגובת החברים)
ועוד.
5. זמן הנאה משותף של כיתה/ קבוצה- האם מתקיים? האם ישנם חיכוכים? האם מישהי נמנע/ת?

אני מעוניינת דרך המשחק לפתח את:
1. לכידות  בנים ובנות.
2. לכידות כיתתית.
3. סבלנות.
4. תכנון אסטרטגי משותף ואי השתלטות של "מנהיגים ספורטיביים" או מנהיגים מוסכמים מכורח ההרגל.
5. יכולות אישיות, כגון- המתנה, אי אימפולסיביות.
6. יכולת רפלקציה ומשוב עצמי וקבוצתי.
7. ערך הכיתה.

* ניתן להגדיר יעדים נוספים, אך אלו יעדים מתאימים לכיתה ה', בתחילת שנה, עם מחנכת חדשה.

שלבי העבודה:
* את המשחק יורדים לשחק מספר פעמים, כאשר אני קובעת את הרכב הקבוצות (על מנת לייצר איזון בנים- בנות, חזקים ספורטיבית וחלשים יותר ולפרק תת קבוצות קיימות באופן עדין). 

* לאחר כל משחק (כ-25 דקות) עולים לכיתה לשיחת משוב שלהם, שיקוף שלי, מחמאות ונקודות לשיפור.
* במידת הצורך עולים מהילדים, או ממני, נושאים לדיון רציני, וחשוב לתת מקום לדיון, לדוגמא:
- גמישות מול שינויים.
- חוסר הוגנות של אחד השחקנים.
- תחושות שעלו במהלך המשחק.

* משוחחים על מה דורש שיפור, הצלחות וקשיים.

ניתן לראות שינויים בין כל משחק למשחק (אני משתדלת שיהיה רווח של שבוע בין משחק למשחק), חשוב לקשר את הנושאים המדוברים לתחומים אחרים בכיתה, כגון- למידה, סבלנות, עבודה בקבוצות ועוד.
המשחק מעצם היותו מאתגר ומהנה מראה לנו פנים שונים באישיות הילדים, חלקם בהלימה לתפקודי הילד/ה וחלקם חדשים לנו כמחנכות.

מניסיוני, ממשחק עם כיתות, מהדרכת outdoor ומעבודה עם קבוצות בנושאי מנהיגות ולכידות ההשפעה רבה.
עד כה, הכיתה שלי, מרגישה הנאה מהמשחק, גאווה מיכולות שיתוף הפעולה שהשתנו מאז תחילת השנה וכן שיפור רב ביכולת לדבר על נושאים שונים שקשורים לדינמיקות של הקבוצה.

בשבועיים האחרונים העולם נשבה במשחק הפוקימון שגורם לאנשים לצאת ולהסתובב ברחובות, לחפש פוקימונים, לדבר עם אנשים מהשכונה/ עיר, לייצר שותפויות על מנת לכבוש מגדלים ועוד, זה בעצם משחק דגליים למבוגרים שמצליח בשל היותו משחק טכנולוגי המתקיים בתוך מציאות רבודה ומחזק את משתתפיו לאורך כל המשחק, כדאי לקרוא את הפוסט של דרור מילר- פוקימון גו !!


נשמח לענות על שאלות, שרון וצוות טוגי.



לינק לפוסט על חשיבות המשחק כמחנכת עם הילדים: משחק עם ילדים




* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגילאי ויכולות הילדים. 
- ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות. 
- אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים. - המשחקים וההמלצות אינם מחליפים ייעוץ מומחה במקרה הצורך. 
 © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי 2015

יום חמישי, 21 ביולי 2016

הכנה לכיתה א'- המלצות למשחקים

כיתה א' היא התחלת הדרך בבית הספר, היא הרפתקאה מלאה בהתרגשות וחששות.
תכנית הלימודים של משרד החינוך לגני טרום חובה וחובה מלאה במטלות לימודיות ויש לזה השלכות על זמני המשחק, על פיתוח ההיבט החברתי והבשלות הרגשית ועל העומס שמופעל על הילדים, גם אם הוא מאוזן עם מטלות אחרות.
יש כיום עשרות קורסי הכנה לכיתה א', וזהו דיון שלם האם יש בהם צורך (לא נענה על זה בפוסט זה).

הכניסה לכיתה א' היא מעבר רציני, מעולם עם יחסית מעט חוקים, תנועה כמעט מתמדת ומבניות גמישה לעולם אחר, עם שיעורים מובנים, זמני ישיבה ארוכים, פחות מבוגרים מתווכים בכיתה ופחות זמני משחק (יש עוד הבדלים, אך אלו המשמעותיים לפוסט זה; וכמובן שיש שוני בין בתי הספר והמורות באופי הכיתה והלמידה).



כדאי מאוד לשחק עם הילדים כהכנה לכיתה א' ולא להעמיס עליהם נושאים אקדמיים, את זה יעשו בכל מקרה במסגרות השונות. ניתן לשחק איתם במשחקים שקשורים לאוריינות- זיהוי אותיות, קריאה יחד בספרים ועוד (פוסט בנושא קריאה עד כיתה א'), אך מומלץ מאוד לפתח כמה מיומנויות לקראת כיתה א' (וגם לפני) ובעיקר בתחילת כיתה א' לשם מוכנות ללמידה איכותית יותר.

צרכים חשובים לכניסה לבית הספר ולינקים לפוסטים הרלוונטיים - ליחצו על שם הנושא ויפתח הלינק :

3. יציבה, שיווי משקל- חשוב לישיבה ולריכוז
6. מיומנויות חברתיות- הפסד בכבוד ואיפוק, שיתוף פעולה, אמפתיה

לכו לגני שעשועים, תהנו, תמצאו מה ניתן לעשות על כל מתקן, דמיינו מה כל מתק יכול להיות- ספינה/ מטוס, דברו על הצורות הגיאומרטריות, על התחושה כשמטפסים, תמלילו מצבים חברתיים של הנאה וגם של תסכול.
תנו לילדים ולילדות לפתח מיומנויות חברתיות של שפה ושיח דרך משחקים וחוויות משותפות.


נשמח שתהיו חלק מקהילת הבלוג, הירשמו ותקבלו את כל הידע למייל (:


נשמח לענות על כל שאלה בנושא מוכנות לכיתה א' ובכל תחום שקשור לתנועה והתפתחות
חופש נעים (:
שרון וצוות טוגי




© כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי 2015

יום ראשון, 17 ביולי 2016

שמונה משחקים ללימוד שיתוף פעולה ללא תחרות

שיתוף פעולה הוא מיומנות חשובה. בסיסה של שיתוף הפעולה מתחיל בינקות המוקדמת- קבלת חפץ והחזרתו לאמא/ אבא/ סבאים/ מטפלות, הבנה של "שלי", "שלך", "שלנו", היכולת לוותר, היכולת לחלוק ואף היכולת לחוש אמפתיה והבנה של מישהו אחר. שיתוף פעולה הוא מיומנות שכדאי ללמד בצורה הדרגתית-

א. תורות
ב. משחקי חיקוי- המלך אמר (בלי לבלבל ובהמשך עם בלבול), חיקוי תנועתי כללי, ריקודים ועוד
ג. משחקי קופסא שאין בהם תחרות מובנית או שניתן לבטל את התחרות בהם.
ד. משחקים שדורשים שיתוף פעולה ללא תחרות- משחקים שהמהות שלהם היא שההצלחה תלויה בפעילות הקבוצתית ובלעדיה לא תהיה הצלחה או השגת מטרה.
ה+ו. משחקי מזל ומשחקי תחרות- עליהם אפרט בפוסט אחר.

להלן שמונה משחקים (קופסא ופיסיים) לשיתוף פעולה ללא תחרות:

1. דומינו ראלי/ לגו/ בלוקים- בנייה משותפת (ניתן גם עם משחק הקשים, כוסות וכד').

2. מה במשבצת.

3. אני רואה את.... משחק תיאורי בו כל אחד בתורו מתאר משהו והשני מנחש.

4. העברת חישוקים מאחד לשני בלי שהחישוקים ייפלו- כל אחד מחזיק מקל ומעבירים את החישוקים מאחד לשני בלי להפיל את החישוקים; בהתחלה בעמידה, בהמשך תוך כדי תנועה.

5. התמסרות בכדור, בעיטות כדור אחד לשני, משחק בלונים באוויר- מפורט בפוסט זה.



6. משחק סקירה מהירה- מפורט בפוסט זה - קבוצתי- התחרות היא "נגד" המנחה-
המנחה מבקש/ת תביאו לי את כל העיגולים האדומים- אם הצליחו זכו יחד.



7. הרמת מבנה שבנו או מבנה רעוע יחד על מגש והעברה לצד השני של החדר.

8. משחקי חיקוי הדדי, המלך אמר, המצאת צעדי ריקוד ולימוד הדדי (ועוד כיד הדמיון הטובה).

* כדאי לשחק במשחקים נתת קיבלת ולתת ולקבל הם עובדים על שיתוף ושיח ומלמדים משחק נכון בקלפים, תוך שיח רגשי חברתי.

* למי שעובדים עם ילדים עם בעיות תקשורת כדאי לקרוא את יחידת החברתיות בספר של מיכאל בן צבי.

אשמח לשמוע עוד המלצות למשחקים ללא תחרותיות וכמובן שאשמח לענות על כל שאלה.


* זיכרו להתאים את רמת הקושי לגילאי ויכולות הילדים. - ניתן לשחק את כל המשחקים גם בקבוצות. - אחריות המשחק הינה על ההורים והמחנכות/ים. - המשחקים וההמלצות אינם מחליפים ייעוץ מומחה במקרה הצורך.
 © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי 2015